افزایش کشته‌شدگان بحران سودان به ۴۲۰ نفر؛ هرج و مرج در خارطوم

نیروهای ارتش آمریکا و بریتانیا روز یک‌شنبه کارمندان سفارت خود را از سودان تخلیه کردند

درحالی که با وجود توافق آتش‎بس میان شبه نظامیان و ارتش سودان به مناسبت عید فطر درگیری و هرج و مرج در خارطوم ادامه دارد، رویتر گزارش داد درگیری‌ها‌  تاکنون ۴۲۰ کشته برجا گذاشته و میلیون‌ها سودانی بدون دسترسی به خدمات اولیه این کشور آفریقایی را در آستانه بحران انسانی قرار داده است.

با وجود توافق آتش‌بس به مناسبت عید فطر، نیروهای دو طرف بارها با یکدیگر در مناطق مختلف از جمله در نزدیکی یک شهرک ورزشی پایتخت درگیر شدند و هر یک دیگری را عامل نقض آتش‌بس معرفی کردند.

در همین حال ارتش سودان در بیانیه‌ای که روز یک‌شنبه از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد که نیروهایش کنترل مرکز ایالت کردفان شمالی را از شبه‌نظامیان واکنش سریع پس گرفته‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بیانیه ارتش سودان در حالی منتشر شد که دو گروه متخاصم از جمعه گذشته به مناسبت عید فطر و برای دسترسی شهروندان به مناطق امن و دیدار با خانواده‌هایشان بر سر آتش‌بس موقت توافق کرده بودند.

درگیری‌های مسلحانه در سودان از روز یک‌شنبه وارد دومین هفته شد و به دنبال موارد متعدد نقض آتش‌بس، گزارش‌ها از تشدید درگیری‌ به ویژه در خارطوم حکایت دارند.

شبکه العربیه گزارش داد که شبه‌نظامیان واکنش سریع در محله‌های خارطوم از جمله محله شامبت در حال ترددند و فرار غیرنظامیان به مناطق و ایالت‌های خارج از خارطوم ادامه دارد.

شبه‌نظامیان واکنش سریع نیز در روز یک‌شنبه با انتشار بیانیه‌ای گزارش دادند که جنگنده‌های ارتش سودان نیروهای این گروه در منطقه کفوری خارطوم را هدف حمله قرار داده‌اند.

نیروهای ارتش آمریکا و بریتانیا روز یک‌شنبه کارمندان سفارت خود را از سودان تخلیه کردند و کشورهای دیگر نیز در میانه تشدید درگیری نظامی داخل در شهر خارطوم پایتخت سودان، می‌کوشند زمینه انتقال شهروندان و دیپلمات‌های خود به مناطق امن و خروج آنها را فراهم کنند.

بسیاری از کشورها برای خارج کردن شهروندان و دیپلمات‌هایشان از این کشور بر بندر سودان در کناره دریای سرخ و در فاصله ۸۵۰ کیلومتری خارطوم متمرکز شده‌اند و تلاش دارند شهروندان و دیپلمات‌های خود را پس از انتقال به این بندر از کشور سودان خارج کنند.

فرودگاه بین‌المللی خارطوم که پس از آغاز درگیری‌ها به تصرف شبه‌نظامیان واکنش سریع درآمده است، در چند روز گذشته پس از حمله ارتش برای بازپس گرفتن آن به صحنه جنگ نیروهای ارتش با شبه‌نظامیان تبدیل شده و پروازهای آن در عمل متوقف شده است.

دولت آلمان روز یک‌شنبه اعلام کرد که یک هواپیمای نظامی را در فرودگاه خارطوم فرود آورده است اما عملیات انتقال شهروندان این کشور مدتی طول می‌کشد.

مقام‌های ایتالیایی نیز گفتند که تا اواخر روز یکشنبه تعدادی از اتباع خود را سودان خارج کرده‌اند و کشورهای غنا، هند و لیبی نیز اعلام کردند که در تلاشند شهروندان خود از سودان خارج کنند.

خبرگزاری رویترز به نقل از خبرنگار خود در خارطوم گزارش داد که با تشدید درگیری نظامی در خارطوم و تلاش مردم برای فرار از شهر، هرج و مرج پایتخت سودان را فرا گرفته است. تعدادی از شهروندان خارجی نیز در اثر درگیری دو گروه رقیب مجروح شده‌‌اند، صدای تیراندازی در سراسر خارطوم به گوش می‌رسد و دود تیره شهر را فراگرفته است.

در پی حمله به یک کاروان حامل شهروندان فرانسوی و زخمی شدن یک نفر از اتباع این کشور، هر دو گروه متخاصم در سودان یکدیگر را عامل این حمله معرفی کردند اما وزارت خارجه فرانسه درباره عاملان این حمله تاکنون واکنشی نداشته است.

درگیری‌ مسلحانه در سودان از روز شنبه ۲۶ فروردین میان نیروهای ارتش سودان به رهبری عبدالفتاح برهان و «شبه نظامیان واکنش سریع» به فرماندهی ژنرال حمدی آغاز شده است.

ژنرال حمدی که نقش موثری در «نسل کشی دارفور» در سال ۲۰۰۳ و در دوران دیکتاتوری عمرالبشیر داشته است، بیش از ۱۰ سال است که با کنترل معادن طلای سودان در غرب کشور تبدیل به یکی از ثروتمندترین افراد کشور شده است. نیروهای تحت امر او که بخشی از آنها نوجوانان اهل چادند، بین ۱۰۰ تا ۱۲۰ هزار نفر تخمین زده می‌شوند.

بیشتر از جهان